Subhanallah, Inilah Manfaat Air Zam Zam Yang Wajib Kamu Ketahui

Subhanallah, Inilah Manfaat Air Zam Zam Yang Wajib Kamu Ketahui – Tak ramai yang tahu bagaimana telaga zam-zam bisa keluarkan beberapa puluh juta liter pada musim haji serta ia tak pernah kering meskipun sekali. Seseorang pengkaji diperintahkan oleh raja Faisal untuk menyelidik telaga zam-zam untuk menjawab tuduhan liar seseorang doktor dari Mesir.

Subhanallah, Inilah Manfaat Air Zam Zam Yang Wajib Kamu Ketahui

Subhanallah, Inilah Manfaat Air Zam Zam Yang Wajib Kamu Ketahui

Berapakah Juta Liter Air Zam-Zam?

Berapakah banyak air zam-zam yang diambil setiap saat musim haji? Mari kita sangka dengan cara rambang, Jemaah haji yang datang dari semua pelusok dunia pada tiap-tiap musim haji saat ini sejumlah kurang lebih dua juta orang. Semuanya jemaah di beri 5 liter air zam-zam saat pulang ke tanah airnya, bila 2 juta orang membawa pulang masing- masing 5 liter air zam-zam ke negaranya, ini sahaja telah jadi 10 juta liter. Selain itu selama ada di Mekah serta kebanyakannya jemaah tinggal 25 hari serta tiap-tiap orang menggunakan 1 liter satu hari jadi jumlahnya telah 50 juta liter!!.

Keanehan Air Zam-Zam

Pada th. 1971, seseorang doktor dari Mesir menyampaikan pada akhbar di Eropah bahawa air zam-zam tak sihat untuk diminum. Gagasannya berdasar pada bahawa kota Mekah itu ada dibawah garis permukaan laut, Air Zamzam itu datang dari air sisa buangan masyarakat kota Mekah yang meresap, lalu mendap terbawa berbarengan air hujan serta keluar dari telaga air zamzam. Masya Allah. Berita ini hingga ke telinga Raja Faisal yang lalu memerintahkan Menteri Pertanian serta Sumber Air untuk menyelidiki permasalahan ini serta menghantar sampel air zam-zam ke Laboratorium-laboratorium di Eropah untuk diuji.

Tariq Hussain seseorang jurutera kimia yang bekerja di Institut Penapisan Air Laut untuk diminum di Jedah, memperoleh pekerjaan menyelidikinya. Pada saat memulakan tugasnya Tariq belum ada deskripsi bagaimana telaga air zam-zam bisa menaruh air yang demikian banyak seperti tak ada hadnya. Saat hingga didalam sumur, Tariq sangat terperanjat jika lihat bahawa ukuran “kolam” telaga itu Cuma 18 x 14 kaki saja (Kurang lebih 5 x 4 mtr.). Tak terbayang bagaimana telaga sekecil ini bisa keluarkan jutaan galen air setiap saat musim haji, serta ini berlaku mulai sejak beberapa ribu th. waktu lalu sejak jaman Nabi Ibrahim AS.Penyelidikan tunjukkan bahawa mata air zam-zam bisa keluarkan air sejumlah 11-18 liter air per waktu, dengan hal tersebut tiap-tiap minit 660 liter air bakal dibuat, tersebut yang mengagetkan. Tariq mula mengukur kedalaman air telaga serta memohon pembantunya masuk ke air, nyatanya air telaga itu cuma meraih sedikit diatas bahu pembantunya yang tinggi badannya 5 kaki 8 inci. Lantas dia menyuruh pembantunya untuk mengecek, apakah mungkin saja ada cerukan atau saluran paip di dalamnya. Sesudah mengecek dari satu tempat ke tempat yang lain, nyatanya tak menjumpai apa pun!. Dia berpikir mungkin saja sahaja air telaga ini di ambil dari luar lewat saluran pam berkapisiti besar, bila itu kondisinya jadi dia bisa lihat turun-naiknya permukaan air dengan cara mendadak. Namun sangkaannya meleset, beliau tak menjumpai gerakan air yang mencurigakan, juga tak menjumpai ada alat yang bisa menghadirkan air dalam jumlah besar.

[ Letak Sumur Air Zam-zam ]

Selanjutnya dia minta pembantunya masuk lagi kedalam telaga, lantas menyuruh berdiri serta diam ditempatnya sembari mencermati seputarnya. Cermati dengan jeli serta laporkan apa yang berlangsung walaupun sekecil apa pun, sesudah lakukan sistem ini dengan jeli, pembantunya mendadak mengangkat ke-2 tangannya sembari berteriak : “Alhamdulillah, Saya temuinya! Pasir halus menari-nari dibawah telapak kakiku, serta air itu keluar dari basic telaga”. Lantas pembantunya disuruh berpusing melingkari telaga saat tiba saat pengepaman air (untuk disalurkan ke tempat pengagihan air) berlaku. Dia rasakan bahawa air yang keluar dari basic telaga sama besarnya seperti sebelumnya tempoh pengepaman. Aliran air yang keluar besarnya sama di tiap-tiap titik di semuanya lokasi, ini mengakibatkan permukaan telaga itu stabil tak ada goncangan yang besar.

Mengandungi Zat Anti Kuman

Hasil penyelidikan sampel air di Eropah serta Arab Saudi tunjukkan bahawa air zam-zam mengandungi zat fluorida yang ada daya efisien membunuh kuman, sama dengan telah mengandungi ubat. Lantas perbezaan air zam-zam dibanding dengan air telaga lain di Mekah serta sekitaran Arab yaitu dalam soal kuantiti kalsium serta garam magnesium.

Kandungan bebrapa ke-2 mineral itu sedikit semakin banyak pada air zam-zam, mungkin saja sebab tersebut air zam-zam bisa beri kesegaran untuk jemaah yang keletihan. Kelebihan lain komposisi serta rasa kandungan garamnya sentiasa stabil sentiasa sama sejak dari terbentuknya telaga ini. “Rasanya” senantiasa terbangun, disadari oleh semuanya jemaah haji serta umrah yang senantiasa datang tiap-tiap th..

Bisa Mengobati Penyakit

Nabi saw menerangkan : ”Sesungguhnya, air zam-zam ini air yang begitu diberkahi, ia yaitu makanan yang mengandungi gizi”.

Nabi saw memberikan : “Air zamzam berguna untuk apa sajakah yang diniatkan saat meminumnya. Bila engkau minum dengan maksud supaya pulih dari penyakitmu, jadi Allah menyembuhkannya. Bila engkau minum dengan maksud agar terasa kenyang, jadi Allah mengenyangkan engkau. Bila engkau meminumnya supaya hilang rasa hausmu, jadi Allah bakal menyingkirkan dahagamu itu. Ia yaitu air desakan tumit Jibril, minuman dari Allah untuk Ismail”. (HR Daruqutni, Ahmad, Ibnu Majah, dari Ibnu Abbas).

Rasulullah (saw) pernah mengambil air zam-zam dalam satu kendi serta sisa dari kulit, lalu membawanya kembali pada Madinah serta Air zam-zam itu dipakai Rasulullah (saw) untuk memercikkan pada orang sakit serta lalu diminta meminumnya.

Dalam penyelidikan ilmiah yang dikerjakan di laboratorium Eropah, dapat dibuktikan bahawa air zamzam memanglah lain dari yang lain. Kandungan airnya berbeza dengan telaga-telaga yang ada di sekitaran Makah.

  1. Kandungan Kalsium serta garam Magnesiumnya lebih tinggi di banding telaga lain, bermanfaat untuk menyingkirkan rasa haus serta kesan pengobatan.
  2. Air Zam-zam juga mengandungi zat fluorida yang bermanfaat memusnahkan kuman-kuman yang ada dalam kandungan airnya.
  3. Yang juga mengagumkan yaitu tak ada sedikit juga lumut di telaga ini. Air Zam-zam sentiasa bebas dari pencemaran kuman.
  4. Ajaibnya lagi, pada saat semuanya telaga air di sekitaran Mekah dalam kondisi kering, telaga air zam-zam tetaplah berair. Serta air zam-zam memanglah tak pernah kering selama jaman.

Sebagian ulama fiqah mencadangkan supaya jemaah haji membawa air zam-zam saat pulang ke negaranya kerana air zam-zam bisa jadi sebagai ubat untuk pengobatan. Ini dapat dibuktikan ramai jemaah dari negara umat Islam mahupun negara lain yang pernah rasakan keajaiban air zam-zam.